Tandrens hos dyr

Hvorfor skal du holde øje med din hunds tænder?

Hundens tænder skal være hvide. Hvis der er brune belægninger på tænderne (tandsten), skal de fjernes ved tandrensning hos dyrlægen.

Tandsten dannes af madrester som bliver til plak og tandsten. Tandsten ødelægger tandkødet og er årsagen til tandkødsbetændelse og paradentose.

Når tandkødet bliver ødelagt kommer tandrødderne frem og tænderne begynder at løsne sig.

Det gør ondt at tygge maden med løse tænder. Derfor skal dårlige og løse tænder fjernes.

Du skal kontakte din dyrlæge hvis:

• Din hund lugter ud af munden.
  • Tænderne har brune belægninger.
  • Tandkødet er rødt og betændt

Det er tit sådan, at hunden vil ikke have at du rører ved hundens mund på grund af smerte.

Har hunden fået trukket dårlige tænder ud og der er tandkødsbetændelse, skal hunden behandles med antibiotika og smertestillende medicin.
Tandkødsbetændelse giver infektioner i andre organer som hjerte nyrer og lunger.

Det er specielt små hunderacer som har problemer med deres tænder.

Hvordan foregår tandrensning i Balle Dyreklinik?

Tandsten bliver fjernet med ultralyd og foregår under bedøvelse (ikke narkose).

Alle tænderne bliver tjekket, renset og skyllet med klorhexidinopløsning.

Efter tandrensning bliver hunden vækket med medicin og kommer meget hurtigt til sig selv.

Nogle hunde har behøv for tandrensning hver 6. måned.

Rene tænder uden tandsten giver din hund bedre livskvalitet.

Har katte samme tandproblemer?

Katte har også tandproblemer, hvis katten lugter ud af munden eller tænderne ikke er hvide, skal du kontakte dyrlægen for at få dem tjekket.

Gratis tandtjek

Husk at tandtjek hos mig er gratis, ring og bestil tid til tandtjek på tlf. nr.: 266 166 48.